sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

Wij werden geïnterviewd door Regio Alkmaar Magazine!

 

"Lef en zelfvertrouwen bij MarcelisDekave", dat is de mooie kop van het artikel in Regio Alkmaar Magazine (RAM) waarvoor Jacco Blokker en André Marcelis onlangs zijn geïnterviewd. Lees hier het artikel dat geschreven is door Maarten Schiphorst van Media Support Alkmaar.

"Het zijn serieus moeilijke tijden geweest voor de grafische industrie. De sector telde tien jaar geleden nog ruim 33.000 werknemers. Nu zijn dat er nog maar rond de 19.000. in de regio Alkmaar dunde het aantal drukkerijen flink uit. Allemaal het gevolg van de sterke opkomst van online communicatie. Maar het tij lijkt enigszins te keren. Drukwerk is terug van weggeweest, en dat merken ze bij MarcelisDekave.

De persen draaien volop. Er wordt weer drukwerk besteld. Dat is dus goed nieuws. Weliswaar in kleinere hoeveelheden, maar doorgaans van een hogere kwaliteit. Speciaal drukwerk dus, zoals mooie brochures, boeken en luxe folders. ,,Vooral de laatste drie jaar merken we dat er toch weer een hoop opdrachten terugkomen. Enerzijds zijn we het handelsdrukwerk voor een groot deel kwijt, maar anderzijds pakken we met kwaliteitsdrukwerk weer een flink deel terug. Daarbij geholpen door het feit dat er in de regio nog maar vier drukkerijen zijn’’, aldus André Marcelis, die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor de drukkerij. Samen met algemeen directeur Jacco Blokker en creative director Maarten Snijders vormt hij het directieteam van het bedrijf. En in die combinatie van personen ligt ook een deel van de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf besloten, want MarcelisDekave is het resultaat van een flink aantal fusies en samenwerkingen. Een korte line-up: Marcelis & v.d. Lee, opgericht in 1975, nam Slijkerman/Da Costa, drukkerij Adu in Heerhugowaard en de handelsdrukkerij van de Uitkijkpost te Heiloo over en fuseerde daarna met Dékavé te Alkmaar. Uit Drukkerij Ter Burg Offset is Nr. 58 Total Communication ontstaan. Die nam Drukkerij Finesse uit Heerhugowaard over om daarna te fuseren met MarcelisDekave.


 

Mix
De kracht van MarcelisDekave is dat het dienstenaanbod veel breder is dan alleen het verzorgen van drukwerk alleen. ,,Natuurlijk vormt dat het DNA van ons bedrijf,’’ zegt Jacco Blokker, ,,maar we hebben alle communicatiedisciplines samengebracht onder een dak, zowel online als offline. En dat is een sterke mix. Want een goede combinatie van online en offline, gekoppeld aan een superservice, is toch wel de toekomst en daar liggen dan ook onze groeikansen.’’

Om dat te visualiseren is recent de huisstijl van het bedrijf vernieuwd waarmee wordt geaccentueerd dat MarcelisDekave één sterk merk is voor alle communicatievormen. ,,We zijn drukkerij, uitgeverij, online marketingbureau en reclamestudio met gezamenlijk 40 specialisten en dat is nu onder één herkenbaar label samengebracht. Het maakt niet uit met welke vraag je bij ons komt, er is altijd een passend advies of antwoord. Onze nieuwe huisstijl is tevens signaal om meer te laten zien wie we zijn en waar we goed in zijn. Dat we dit moment hebben gekozen om ermee naar buiten te treden, komt omdat het vertrouwen terug is en we ook wat meer lef willen tonen. Angst heeft lange tijd met name de grafische de markt geregeerd. We weten inmiddels wat de echte waarde is van papier. De afgelopen crisis heeft de lucht er dusdanig uitgehaald dat we precies weten waar we staan en dat daarom ook wat makkelijker kunnen roepen.’’

"Drukwerk, terug van eigenlijk nooit weggeweest, schoon en duurzaam"

Een ander saillant detail is dat de laatste tijd steeds duidelijker wordt dat de impact van drukwerk op ons milieu veel lager is dan online communicatie. ,,We zijn een zeer schone en duurzame industrie geworden’’, vertelt Marcelis. ,,Ons druk- en printproces verloopt tegenwoordig geheel chemieloos en de schoonmaakmiddelen rond de drukpersen zijn op plantaardige basis. En dan hebben we nog de grote misvatting over het papiergebruik. Er wordt geroepen dat het papierverbruik moet worden beperkt. Een mail lijkt misschien wel goedkoper, maar de Co2 footprint is best groot. In elk geval groter dan een gedrukt bericht. En ontbossing wordt voor 95 procent veroorzaakt door de vee- en sojateelt en niet door de behoefte aan papier. Bovendien kun je papier zeven keer probleemloos recyclen en wordt 70 procent van al het papier en karton in Europa gerecycled. Dat gecombineerd met de impact van een papieren uiting, die vaak langer blijft liggen dan een mailtje, maakt drukwerk gewoon weer populair. En dan heb ik het nog niet eens over de strenge wetgeving die nu geldt met betrekking tot de privacy van persoonsgegevens. Iets verspreiden via de brievenbus heeft flink wat minder belemmeringen.’’

 

FSC
MarcelisDekave is FSC gecertificeerd, wat inhoudt dat er op wordt toegezien dat het ‘beetje’ hout dat nodig is voor de papierproductie uit gecontroleerde bossen komt en dat er voor elke gebruikte boom een nieuwe wordt geplant. Eveneens aangesloten bij de stichting Milieubarometer, waarmee wij feilloos inzicht krijgen in zaken als afvalstromen, energiegebruik en de CO2 Footprint. Ook doet MarcelisDékavé mee aan een Europese Pilot van het zo genaamde EMPSPI project. Het staat voor ‘Energie Management Standardization in Printing Industrie’. Dit project verplicht het bedrijf om jaarlijks minimaal 2 procent van haar energiegebruik te besparen door een veelheid aan maatregelen. Uiteindelijk moet dit leiden tot de ISO 50001 normering. Op de nieuwe website is een speciale pagina te vinden over het energie vriendelijke drukwerk van het bedrijf."

Nieuwsbrief

  Wil je maandelijks onze tips ontvangen op het gebied van communicatie?