sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

Online marketing voor uitgeverij Arti

Fanny Schuijt is hoofdredacteur van Atelier Magazine én eigenaar van uitgeverij Arti in Alkmaar. Haar honderd pagina’s dikke magazine heeft een trouw lezerspubliek en een groeiend aantal abonnees, maar Fanny voelde dat er meer te bereiken viel. Ze schakelde MarcelisDekave in voor advies op het gebied van online marketing en sociale media. In dit interview vertelt ze wat het haar gebracht heeft.

Je bent uitgever én hoofdredacteur van kunstmagazine Atelier. Daarnaast geef je ook nog Nederlands op een middelbare school… Een druk bestaan!
‘Klopt ja! Dat is ook precies waarom ik in eerste instantie handen tekort kwam om de online marketing van Atelier Magazine aan te pakken. Het is geen hogere wiskunde, maar je moet er wel even induiken. Dat steuntje in de rug had ik nodig.’

En die hulp kreeg je bij MarcelisDekave?
‘Inderdaad. Ik kende hun online expert Wouter de Vries al omdat hij de eindredactie van ons tijdschrift coördineert. Bovendien is hij neerlandicus en zelf ook uitgever. Hij adviseerde me om meer op sociale media te doen en ook regelmatig een nieuwsbrief uit te sturen. Daarnaast kon hij me veel handige tips en tricks geven op het gebied van traffic, zichtbaarheid en online marketing.’

Wat hebben jullie zoal opgepakt?
‘We zijn samen achter Facebook gaan zitten en Wouter heeft me handvatten gegeven: waar kun je alles doen en waar graaf je de informatie weer op, ook de statistieken. Zo word je er gaandeweg steeds bedrevener in. Sterker nog; ik vind het inmiddels een sport! Ik heb er zo veel lol in. Het is heel spannend om te zien wat goed werkt en wat minder. Je komt er steeds beter achter welke posts aanspreken bij jouw publiek en op welk tijdstip. [lachend] Ik houd tegenwoordig zelfs rekening met het wéér als ik een bericht plaats.’

Wat heeft het je gebracht?
‘Ik zie heel veel resultaat. Niet alleen een groei in het aantal abonnementen, maar zeker ook een groei van het begrip van je eigen doelgroep. Je komt er gaandeweg beter achter wat ze leuk vinden en waarover ze willen lezen. Dat is waardevolle informatie als je een tijdschrift maakt. Zo hebben we laatst aan het publiek voorgelegd welke cover ze het mooiste vonden voor het nieuwe nummer. Dat is dan zo spannend!’

Heeft het veel in gang gezet?
‘Zeker, want als je Facebook doet, wil je ook je website up-to-date hebben, want daar gaan mensen dan naartoe. Vervolgens ga je Instagram opzetten en nieuwsbrieven uitsturen. Je moet het allemaal op elkaar afstemmen. Het is heel prettig als iemand zoals Wouter die dingen zo efficiënt mogelijk voor je optuigt. Vervolgens kun je eventueel zelf aan de gang met het vullen en plaatsen van de content, maar dat technische gedeelte geef ik graag uit handen.’

Heb je nog tips?
‘Als iemand je wegwijs heeft gemaakt, moet je het daarna gewoon gaan doen. En natuurlijk maak je fouten en missers, maar dat hoort erbij. Uiteindelijk brengt het je ontzettend veel. Ik ruim nu één dag per week in voor sociale media en online marketing, maar dat is een erg leuke dag. Hoe fijn is het als je iets nieuws hebt ontdekt waarvan je weet dat het werkt!’