sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

Meer traffic naar je website met Google AdWords

 

Onze specialist Dave vertelt:

Google AdWords, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat moet je er precies mee? En hoe zet je het slim in zodat je veel bezoekers trekt maar geen grote budgetten kwijt bent? Vandaag een gesprek met Dave Leeflang, onze specialist Google AdWords en Google Analytics. Hij helpt onze relaties met online adverteren en het verbeteren van hun vindbaarheid.

Hoe werkt Google AdWords nou precies Dave?
‘Realiseer je allereerst dat als mensen op een bepaalde zoekterm gaan googelen, bijvoorbeeld ‘damesfiets’, dat de bovenste vier zoekresultaten die je dan op je scherm ziet, advertenties zijn. Daar kom je dus alleen door te betalen. Die betaling gaat per keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt. Dat is wel heel belangrijk om te weten bij het vaststellen van je zoektermen. Je wil niet dat mensen steeds op jouw link klikken terwijl ze helemaal niets bij jou te zoeken hebben. Dat is weggegooid geld.’

Maar hoe moeten we dan te werk gaan met die zoektermen?
‘Stel allereerst een lijst samen met zoektermen (keywords) waarop jij gevonden wil worden. Wees daarbij eerlijk en ook specifiek. Als je eikenhoutenvloeren verkoopt is het goed om hier specifiek over te zijn. Als je een te algemeen woord als ‘vloeren’ gebruikt, komen alle mensen die bijvoorbeeld een laminaat- of gietvloer zoeken, anders ook bij jou uit. Dat zijn kostbare ‘clicks’ waar jij wel voor betaalt. Denk dus goed na over jouw USP (Unique Selling Point). Waar ligt jouw kracht? Waar wil jij op gevonden worden? Verplaats je daarbij in jouw potentiële klant. Dat heet ook wel ‘omgekeerd googelen’. Bedenk daarbij wat iemand zou intypen om het product wat jij maakt, te vinden. Denk hierbij ook aan synoniemen bijvoorbeeld en aan enkelvoud/meervoud of andere manieren om woorden te schrijven. De volgorde van woorden is ook van belang, kijk maar eens naar dit voorbeeld: voor [auto kopen] zijn er 33.100 zoekopdrachten, voor [kopen auto] zijn dit er 58...’

Valt hiermee te variëren?
‘Ja, dat kan zeker. Je kunt verschillende versies van advertenties met zoekwoorden uitproberen en vervolgens kijken welke het beste werkt. Zoektermen met een slechte CTR (click-through ratio) kun je dan bijvoorbeeld verwijderen.’

Dit met die zoektermen heb ik ook al voor mijn website moeten doen, waarom nu opnieuw?
‘Dat klopt. Als je het voor je website doet, heet dit SEO: Search Engine Optimazation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door goede zoektermen en aantrekkelijk geschreven teksten van de juiste lengte, genereer je zoveel mogelijk traffic naar je site. Maar soms is dat niet genoeg. Dan komt SEA in beeld: Search Engine Advertising. Dat wil dus zeggen dat je google betaalt voor de clicks op jouw link. Een combinatie van SEO en SEA blijkt in de praktijk vaak goed te werken.’

Waar moet ik nog meer aan denken bij het adverteren via Google?
‘Zo’n zoekresultaat heeft een bepaalde opbouw, zie hieronder:
De titel (het blauwe gedeelte)
De URL
De beoordeling (sterren)
En de omschrijving (het zwarte gedeelte)

Afbeelding AdWords Dave

 

Houd je titel duidelijk en kort, zorg bij de URL dat mensen direct op de pagina terechtkomen waarvoor de advertentie bedoeld is en niet bijvoorbeeld op de homepage, waarna ze weer moeten doorklikken. Iedere klik kost je weer een percentage afvallers.
Voor een goede beoordeling (veel sterren!) kun je bijvoorbeeld blije en trouwe klanten vragen om een positieve review te schrijven.

En tot slot: hoe meet ik de resultaten van mijn AdWords-campagnes?
‘Dat kan heel goed via Google Analytics. Maar daarover vertel ik je meer in ons volgende gesprek!’

Nieuwsbrief

  Wil je maandelijks onze tips ontvangen op het gebied van communicatie?