sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

Het belang van een goede huisstijl

Een huisstijl is iets waar veel bedrijven mee worstelen. Ze doen maar wat, flansen even snel een logootje in elkaar of iedere medewerker rommelt wat aan. Niet handig en voor de klant al helemaal niet overtuigend. Een gesprek met Maarten Snijders, creatief directeur van MarcelisDekave, over het belang van een goede huisstijl en de zaken waar je bij een huisstijl áltijd rekening mee moet houden.

 

Waar moet je aan denken bij het (laten) ontwikkelen van een huisstijl?
‘Het klinkt heel simpel, maar dat is het niet: een huisstijl moet aansluiten bij wat je doet. Dus bij het product dat je maakt of bij je corporate identity. Hoe consistenter, hoe herkenbaarder. En herkenbaarheid is wel fijn als je je klanten wilt terugzien.’

Heb je het dan over een logo of zit er meer achter?
‘Nee, ik heb het zeker niet alleen over het logo. Ook over kleurgebruik, typografie, fotografie, tone of voice richting derden en ga zo maar door. Alles moet uitademen waar jij voor staat. Vaak is dat heel lastig om zelf te zien. Een vormgeefstudio inschakelen, kan dan goed helpen. Buitenstaanders zien vaak veel beter wat jij uitademt, waar jouw kracht ligt en waar je de nadruk op zou moeten leggen.’

Hoe pak je het huisstijl-gebruik intern aan?
‘Twee dingen zijn bij het gebruik van een huisstijl van levensbelang: wees er trots op én ga er behoedzaam mee om. Als je medewerkers het logo niet gebruiken of niet waarderen, sta je meteen op achterstand. Iedereen in het bedrijf moet trots zijn op de huisstijl en er met liefde mee omgaan. Pas dan heeft de huisstijl waarde.’

Hoe stimuleer je dit bij je medewerkers?
‘Dat kun je bijvoorbeeld doen door een huisstijlhandboek op te stellen. Daarin zijn alle regels en kleurcodes vastgelegd. Iedereen moet binnen die geschepte kaders opereren. De grenzen van het huisstijlgebruik blijven zo bewaakt.’

Wat kan een studio als die van MarcelisDekave op zo’n moment betekenen?
‘De grootste valkuil is dat mensen geen feeling hebben met de huisstijl. Niet iedereen binnen een bedrijf is visueel ingesteld. Dat maakt dat sommigen er slordig mee omgaan. Een uiting blijft dan een uiting, terwijl een goede uiting meer moet zijn: deze moet blijven hangen. Een studio met professionele vormgevers zorgt voor een huisstijl die klopt, die bij de mensen blijft hangen.’

Wat is de kracht van een goede huisstijl?
‘Hoe beter jouw huisstijl en hoe dichter deze bij jou ligt, des te herkenbaarder word jij voor de buitenwereld. En herkenbaarheid is een grote kracht.’

Nieuwsbrief

  Wil je maandelijks onze tips ontvangen op het gebied van communicatie?