sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

Filmpjes maken - hoe doe je dat?

De laatste tijd krijgen wij in onze studio steeds vaker aanvragen binnen voor animaties en filmpjes. Dat varieert van een bedrijfslogo in de dwarrelende sneeuw tot een ingewikkelde animatie voor medisch specialisten. We spraken Margreet Ligthart, vormgever en creative editor bij MarcelisDekave over het traject van een filmpje en ‘zwoegen op tien seconden perfectie’.

Margreet, jij maakt regelmatig filmpjes en animaties voor klanten. Hoe begin je aan zo’n opdracht?
‘De eerste stap is kijken voor wie je het gaat maken. Op welk kanaal/kanalen wordt het bijvoorbeeld getoond? Is het een story op Instagram (deze verdwijnt na 24 uur weer) of komt het op Instagram zelf, is het voor Facebook of een advertentie op YouTube? Dit alles is essentieel om te weten voor de beeldverhouding. Het ene medium vraagt om een meer rechthoekig beeld en het andere om een vierkant formaat. Dat moet je wel weten voor je begint.’

Wat is de volgende stap?
‘De volgende vraag is: wie wil je aanspreken? Moet er informatie verstrekt worden, iemand uitgenodigd worden of een nieuwjaarswens verkondigd worden? Welke reactie hoopt de klant met het filmpje te bereiken? Waar dient het voor? Zodra je dat onderzocht hebt, kun je aan een storyboard beginnen: een soort klein filmscript. Er vormen zich dan gaandeweg ideeën in mijn hoofd over wat zou kunnen. Soms pakt zo’n idee overigens totaal niet uit zoals ik in gedachten had en soms wordt het juist véél beter. Dat is iedere keer weer spannend.’

En dan…
‘Jaaaaa, dan komt het meest creatieve gedeelte! Je gaat bedenken welke stijl je moet hanteren. Welk beeldmateriaal heb ik of wat zou ik willen hebben? Moet je een animatie voor een boek maken dan heb je natuurlijk goed beeld van het omslag nodig en een quote, tekst of logo. In je hoofd ga je nu bedenken welke vorm van beweging bij het onderwerp zou kunnen passen. [lachend:] Je wilt bijvoorbeeld niet dat de sneeuw van beneden naar boven dwarrelt. Tenzij de klant hier expliciet om gevraagd heeft natuurlijk, haha.’

Kun je een voorbeeld geven van iets wat je onlangs hebt gemaakt?
‘We hebben laatst bijvoorbeeld een heel mooi instagramfilmpje gemaakt waarbij het logo uit de toets van een piano moest opdoemen. Het logo moest zogezegd ‘de beweging van geluid meekrijgen’. En voor het gerenommeerde bedrijf Jacob Hooy hebben we de nieuwe strakke vormgeving van hun cosmeticalijn gevangen in een filmpje. Dat zijn gave zoektochten.'

 

Welke fase komt er dan?
‘Als het filmpje af is, ga je heel veel testen. Lopen de beelden natuurlijk in elkaar over of zit er “irritatie in” zoals dat dan heet. Loopt het soepel of gebeurt er bijvoorbeeld te snel te veel. Of gaat het juist te langzaam? Ik vraag hierbij ook altijd raad van collega’s: komt de essentie goed naar voren, is de boodschap duidelijk? En dan bedoel ik dat die boodschap óók duidelijk moet zijn als iemand in de trein, al scrollend op zijn mobiel, het filmpje voorbij ziet komen. Het moet wel grijpen.’

Tot slot: wat vind je er zo leuk aan?
‘Ik vind het een heel spannend proces: de suggestie van beweging creëren met platte plaatjes. Dat vraagt denkwerk en creativiteit, daar houd ik erg van.’