sluiten
MARCELISDEKAVE
HAVINGHASTRAAT 32
1817 DA ALKMAAR
+31-(0)72 527 55 27
INFO@MDKV.NL

CONTACTCONTACTCONTACT
VOLG MARCELISDEKAVE 

"Een jaarboek weerspiegelt de identiteit van een school"

Al tientallen jaren maakt MarcelisDekave de jaarboeken voor diverse scholen in de omgeving. Dat zijn zeer zeker geen standaardboeken met een vast stramien. Juist de identiteit en de doelstelling van de school moeten in dit jaarboek volledig tot hun recht komen. En vaak denken de leerlingen er keihard over mee! Wij spraken drukwerkspecialist Imre Tessensohn over het spannende traject van idee tot boek dat hij jaarlijks bij diverse scholen begeleidt.

 

Hoe begint dat nou Imre, zo’n jaarboek?
‘Het begint allemaal met een redactieoverleg. Deze week had ik bijvoorbeeld de scholieren van het Jan Arentsz College op bezoek. Leerlingen uit de klassen vmbo tot en met vwo mogen tijdens zo’n overleg hun ideeën en voorstellen voor het toekomstige jaarboek allemaal uitspreken: thema, lettertype, kleurgebruik, stijl; alles komt aan bod en niets is te gek.’

Hoe wordt zo’n ‘leerlingenredactie’ gevormd?
‘Scholen regelen dat doorgaans zelf. Meestal zijn de leerlingen bewust afkomstig van alle verschillende niveaus. Dit om de inbreng zo divers en democratisch mogelijk te houden, maar soms ook zijn het alleen leerlingen uit één leerjaar. Het meedenken over een jaarboek is overigens geen verplichte kost, maar enthousiasme bij de leerlingen is natuurlijk wel vereist. Gelukkig is dat laatste altijd dubbel en dwars aanwezig!
Uit het eerste overleg rolt meestal wel een ‘hoofdredacteur’. Deze leerling moet de touwtjes strak houden en de deadline bewaken. Best een kunst, zo naast school, maar dat blijken ze altijd prima te kunnen.’

Leveren jullie echt maatwerk?
‘Zeker! Onze jaarboeken worden niet volgens een standaard stramien opgemaakt. Elke school is onderscheidend en dat moet natuurlijk ook doorklinken in hun jaarboek. Dat houdt in dat we per school individueel bekijken wát de wensen zijn en welke vormgeving en opmaak daarbij past. Thema’s van ‘snapchat’ tot ‘Einstein’ en ‘Mona Lisa’ komen voorbij. Creativiteit wordt zeker aangemoedigd. Onze vormgevers gaan heel graag aan de slag met iets dat hen inspireert en uitdaagt.’

Wat gebeurt er na zo’n eerste brainstormsessie?
‘Na deze eerste brainstorm is het tijd voor het echte werk: het ontwerp en de inhoud. Onze vormgeefstudio kruipt achter de schermen en tekentafels en de eerste schetsen worden gemaakt op basis van de input van alle leerlingen. Maar niet alleen wij gaan aan de slag; ook de leerlingen moeten vol aan de bak. Zij gaan foto’s regelen, teksten verzamelen, stukjes schrijven over zichzelf, docenten interviewen en andere redactiewerkzaamheden verrichten. Zonder hun input geen jaarboek!’

Volgt er dan nog een tweede bijeenkomst?
‘Jazeker! Tijdens de tweede vergadering komen de leerlingen en ik weer bij elkaar. Ook de vormgever schuift aan om zijn eerste schetsen te laten bewonderen. De leerlingen kunnen dan reageren en – indien nodig – aanvullen. Samen komen ze uiteindelijk tot het ultieme design.’

Leren ze er nog iets van?
Absoluut! Het maken van een jaarboek is niet alleen ontzettend leuk, de leerlingen doen er ook bakken vol ervaring mee op. Zo leren ze gaande het proces precies hoe ze een boek moeten maken en wat daar allemaal bij komt kijken: teksten schrijven, teksten corrigeren, fotomateriaal regelen, typografie en kleurkeuze bepalen, maar ook samenwerken en knopen doorhakken.
En het állerleukste is dat ze uiteindelijk ook nog bij onze drukkerij aan de pers mogen staan om te zien hoe hun eigen jaarboek dan echt gedrukt wordt.’